ترسیم نقشه راه مبتنی بر شواهد برای همکاری های مرکز جهانی طب سنتی WHO

 
21 مارس 2024 ( ‎۲ فروردین ۱۴۰۳) – کارشناسان بیش از 40 کشور در هر 6 منطقه WHO – محققان، سیاست گذاران، پزشکان، سازمان های اجتماعی و کارکنان WHO – در دهلی نو و جامناگر هند گرد هم آمدند تا همکاری های مرکز جهانی طب سنتی WHO را در اولویت قرار دهند. (GTMC) به سمت سلامتی و رفاه مردم و کره زمین.

این ملاقات بر پایه اولین همایش جهانی پزشکی سنتی سازمان بهداشت جهانی بود که در اوت ۲۰۲۳ با اعلام اعلامیه گجرات به پایان رسید. اجرای فعالیت‌های GTMC برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ توسط مشاوره‌های مداوم اعضای کشورهای عضو و شرکاها برای توسعه برنامه کاری عمومی چهاردهم سازمان بهداشت جهانی (GPW 14) و استراتژی جهانی پزشکی سنتی سازمان بهداشت جهانی برای سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۳۴ هدایت می‌شود.

در افتتاحیه ملاقات، دکتر سیما وازد، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی برای آسیا جنوب شرقی (SEARO) گفت: “ما در SEAR به نتایج این ملاقات GTMC که راهنمایی برای اجرای اعلامیه گجرات همراه با جریان‌های کاری در زمینه‌های پژوهش و شواهد پزشکی سنتی؛ داده‌های مبتنی بر ICD-11 برای مراقبت‌های اولیه سلامت و پوشش سلامت جهانی؛ دانش‌های بومی و تنوع زیستی؛ و برنامه‌های کاربردی سلامت دیجیتال، از جمله توسعه بانک داده‌های جهانی پزشکی سنتی مبتنی بر شواهد که رهبران جهانی درخواست کرده‌اند، امیدواریم که به دست آوریم.”

دکتر وایدیا راجش کوتچا، دبیر وزارت آیوروش، دولت هند، در جلسه افتتاحیه به شرکت‌کنندگان خوش‌آمد گفت و تاکید کرد که تعهد مستمر کشور میزبان به GTMC سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک کالای جهانی است. “واسودهایوا کوتومباکام – جهان یک خانواده است. ما با مرکز و با متخصصان از سراسر جهان برای پیشبرد روش‌های پژوهشی برای پزشکی سنتی، دفاع از ادغام پزشکی سنتی در سیستم‌های ملی بهداشتی، و استفاده از فناوری و نوآوری برای حفظ دانش و روش‌های سنتی همکاری خواهیم کرد”، او گفت.

در جلسه کارشناسانه TMC در مارس ۲۰۲۴ – جلسه کارشناسی

اعضای گروه مشاوران خارجی GTMC بر پیشرفت‌های دو سال گذشته بررسی کردند و توصیه‌هایی را در خصوص اولویت‌بندی و ترجمه برنامه عمل اعلامیه گجرات برای اجرا و تاثیر گذاری ارائه دادند.

جامعه جهانی توانمندی‌هایی که پزشکی سنتی برای شتاب بخشیدن به پیشرفت به سوی دستیابی به هدف توسعه پایدار در پوشش سلامت جهانی تا سال ۲۰۳۰ دارد، را تأیید کرده است.

“بیش از نصف جمعیت جهان دسترسی به خدمات بهداشتی اساسی ندارند”، دکتر بروس آیلورد، معاون مدیرکل سازمان بهداشت جهانی برای پوشش سلامتی جهانی و دوره زندگی گفت. یک نفر از هر چهار نفر دچار سختی‌های مالی یا هزینه‌های ناگهانی برای دسترسی به خدمات بهداشتی شده‌اند. ویروس کرونا (کووید-۱۹) ضعف سیستم‌های بهداشتی جهانی را بیان کرد، با بیش از ۹۰٪ از کشورها گزارش قطع خدمات بهداشتی اساسی داده‌اند.

“میلیون‌ها

پزشک سنتی معتبر و امکاناتی وجود دارند که می‌توانند ظرفیت‌های سیستم‌های بهداشتی ملی را به شدت افزایش دهند. و ما نیازمند یک پایگاه شواهد قوی به عنوان یک اولویت بنیادی سازمان بهداشت جهانی هستیم تا به کشورها امکان دهیم تا مقررات و سیاست‌های مناسبی را درباره پزشکی سنتی، مکمل و ادغامی ارائه دهند تا استفاده از آن‌ها ایمن و مؤثر و دسترسی به منافع منصفانه و برابر را فراهم کنند”، دکتر آیلورد افزود.

در WHA ۷۶، کشورهای عضو درخواست توسعه یک استراتژی جدید WHO TM ۲۰۲۵-۲۰۳۴ را دادند. دکتر کیم، رئیس واحد TCI سازمان بهداشت جهانی استراتژی پیشنهادی را ارائه کرد و درخواست ورود همه سایر ذینفعان را داشت.

یک نقشه کشیدن GTMC از بررسی‌های سیستماتیک نشان داد که نرخ رشد سریع انتشارات تحقیقاتی در زمینه پزشکی سنتی در سال‌های گذشته و استفاده افزایشی آن برای سلامتی گوارشی، مدیریت درد مزمن و حاد، سلامت روان و شرایط دیگر است. برخی مناطق و کشورها بیشتر از دیگران مقالات تحقیقی را منتشر می‌کنند (برای مثال، نسبت بزرگی از مقالات در چین، کره و ایران و … منتشر می‌شود).

در بررسی همکاری‌های GTMC در زمینه تحقیقات، شرکت‌کنندگان در ملاقات تأکید کردند که روش‌های تحقیق سنتی نیازمند تکامل هستند تا معتبر و مربوط در مطالعه روش‌های پزشکی سنتی شخصی و جامع باشند که جهت عمومیت سلامتی در آینده هدایت خواهند شد. روش‌های تبادل دانش با قوم‌های بومی و سرمایه‌گذاری برای نگهداری تنوع زیستی سیاره ما همچنین یک نیاز حیاتی است.

متخصصان بر لزوم و علاقه به تکامل پایگاه دانش جهانی تأکید کردند، شامل توسعه یک کتابخانه جهانی پزشکی سنتی با بخش‌های منطقه‌ای و کشوری. این نیاز به یک چارچوب از مالکیت معنوی و حقوق دیگر برای اطمینان از دسترسی منصفانه و منافع است.

آقای وند وندلند از WIPO به شرکت‌کنندگان درباره یک کنفرانس دیپلماتیک در ماه مه ۲۰۲۴ برای پایان دادن به مذاکرات بر روی یک ابزار حقوقی بین‌المللی جدید که درخواست مستندات حق اختراع از منابع ژنتیکی و استفاده مرتبط در دانش سنتی را دارد، به روز رسانی کرد. این امر تأثیرات گسترده‌ای بر کارایی، شفافیت، کیفیت و عدالت سیستم‌های حق اختراع خواهد داشت.

“این ملاقات ارزش مرکز جهانی پزشکی سنتی سازمان بهداشت جهانی در تسهیل همکاری‌هایی از سراسر جهان را بیان می‌کند”، گفت دکتر شیاما کوروویلا، مدیر موقت مرکز. “با ترکیب بهترین حکمت باستانی، علم مدرن، منابع تنوع زیستی و پیشرفت‌های فناورانه، می‌توانیم تلاش‌های مشترک خود را برای سلامت و رفاه همه مردم و سیاره تقویت کنیم.”

پیمایش به بالا